Dieta w cukrzycy typu 2

 

Osoba chora na cukrzycę typu 2 powinna jeść tak  jak osoba zdrowa – zgodnie z zaleceniami Instytutu Żywności i Żywienia (Piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej). W przypadku niskiej aktywności fizycznej czy dużej nadwagi i otyłości można tymczasowo obniżyć zawartość w diecie węglowodanów, ale „na dłuższą metę” zalecenia są takie jak dla osoby zdrowej.

 

 

 

 

 

 

 

  1. Dbaj o regularność posiłków – posiłki mniejsze objętościowo, ale częstsze, najlepiej co 3 godziny, 5-6 posiłków dziennie.

  2. Spożywaj dużo warzyw i owoców (warzywa ¾, owoce ¼ ), warzywa głównie niskoskrobiowe, owoce o niskim indeksie glikemicznym

  3. Wybieraj węglowodany złożone – z dużą zawartością błonnika – ryż brązowy, pieczywo razowe, kasze grube, makaron pełnoziarnisty, płatki owsiane

  4. Jeśli nabiał to głównie chudy, czasem półtłusty, jeśli z jakiegoś powodu go unikasz pamiętaj o innych źródłach wapnia w diecie: mleka roślinne bez dodatku cukru fortyfikowane wapniem (polecane sojowe, kokosowe, migdałowe, ryżowe oraz owsiane jest naturalnie bardzo słodkie – te ograniczyć), biała fasola, sezam, mak, zielone warzywa

  5. Ogranicz spożycie mięsa, szczególnie w postaci wysokoprzetworzonej (parówki, pasztety, wędliny)

  6. Ogranicz spożycie tłuszczu nasyconego (głównie produkty odzwierzęce, ale tez olej kokosowy), częściej wybieraj tłuszcz roślinny (oliwa z oliwek, olej rzepakowy, orzechy, pestki)

  7. Ogranicz do minimum cukier oraz sól

 

Zaleca się również całkowite odstawienie papierosów i innych wyrobów tytoniowych, a także wykluczenie lub ograniczenie do minimum spożywania alkoholu.

 

Produkty wskazane w diecie diabetyka: grube kasze, brązowy ryż, pełnoziarnisty makaron, pieczywo razowe, wszystkie warzywa (oprócz mocno rozgotowanych i rozgniecionych ziemniaków, marchewki, buraków), owoce o niskim IG  (jagody, truskawki, maliny, grejpfruty, wiśnie, porzeczki), chudy nabiał, białka jaj (całe jaja 2-3 razy w tygodniu), chude mięso (drób, królik, cielęcina), ryby (dorsz, pstrąg, szczupak), łosoś, śledź, makrela rzadziej (1-2 razy w tygodniu), tłuszcze roślinne (olej rzepakowy, oliwa z oliwek, olej lniany), nasiona roślin strączkowych, orzechy, pestki

 

Produkty niezalecanie w diecie diabetyka: „białe” pieczywo, pieczywo cukiernicze (rogaliki, pączki, pieczywo francuskie, faworki), produkty z białej mąki (kluski, makarony), rozgotowane ziemniaki, marchew, buraki, frytki smażone na głębokim tłuszczu, bardzo dojrzałe owoce i owoce o wysokim IG (banany, winogrona), owoce w syropach słodzonych, kandyzowane, tłusty nabiał, tłuste mięsa, wędliny i parówki, smalec, gęste i tłuste sosy, słodzone napoje, soki owocowe

 

Cukrzyk powinien też zaznajomić się z pojęciami indeksu oraz ładunku glikemicznego, ale pamiętaj, że zawsze ważniejsza jest umiejętność stosowania zasad niż znajomość teorii.

 

W uproszczeniu:

- indeks glikemiczny pokazuje potencjał danego produktu spożywczego do podniesienia poziomu glukozy we krwi (im wyższy IG tym gwałtowniej podskoczy poziom glukozy)

- ładunek glikemiczny bierze pod uwagę również zawartość węglowodanów w porcji produktu oraz wpływ połączenia różnych produktów ze sobą w całym posiłku (dlatego też jest bardziej miarodajny niż indeks glikemiczny)

 

 Aby korzystać z zasad indeksu oraz ładunku glikemicznego:

- odszukaj na internecie tabele produktów z IG oraz ŁG

- staraj się wybierać głównie te z niskim, czasem te ze średnim, a z wysokim rzadko lub odpowiednio je łącz:

jeśli coś ma wysoki indeks glikemiczny pamiętaj, aby łączyć to z produktami o niskim indeksie glikemicznym (np. banana połącz z jogurtem naturalnym).

Więcej o indeksie glikemicznym i jak się z nim obchodzić przeczytasz tutaj.

 

Około 90% osób chorujących na cukrzycę typu 2 ma również nadwagę lub otyłość, a leczenie dietetyczne prowadzić powinno głównie do obniżenia masy ciała (stopniowo w tempie 0,5 – 1kg/ tygodniowo) do wartości prawidłowych.