Dlaczego CAŁE jest lepsze

Pomarańcza czy sok pomarańczowy? Co jest dla nas zdrowsze?

 

 

 

Świeżo wyciśnięty sok kojarzy nam się  ze zdrowym żywieniem. Jednak czy rzeczywiście jest on dla nas tak korzystny ? Czy zrobimy lepiej gdy wyciśniemy świeży sok z grejpfruta czy gdy zjemy ten owoc w całości? 

 

Soki vs owoce

 

To co najbardziej różni soki (wyciskane na różne sposoby) od całych owoców to kwestia błonnika.

Wyciskając sok pozbawiamy go błonnika, co skutkuje wieloma negatywnymi konsekwencjami.

 

 

Przykład utraty błonnika w sokach owocowych:

pomarańcza błonnik 1,9g/100 g

sok pomarańczowy błonnik 0,1 g/100 g

czarna porzeczka błonnik 7,9g/100 g

sok z czarnej porzeczki błonnik 0,1g/100 g*

 

 

Po pierwsze błonnik chroni przed zbyt szybkim wchłanianiem cukru do krwi, jeśli go więc zabraknie znajdująca się w owocach fruktoza (cukier prosty) szybko podniesie nasz poziom cukru we krwi i uwolni dużą dawkę insuliny. Mechanizm ten jest dla nas niekorzystny – duże i szybkie wahania poziomu glukozy wyprowadzają organizm z homeostazy (równowagi), powodują, że w wyniku działania insuliny (obniżenie poziomu cukru we krwi) szybko stajemy się głodni.

Dodatkowo fruktoza w dużej dawce oraz pozbawiona błonnika przekształcana jest szybko w tkankę tłuszczową.

Błonnik pokarmowy wspomaga metabolizm (a tym samym odchudzanie), sprawia również , że czujemy się pełni (szybciej odczuwamy, że się najedliśmy) -pomaga tym samym w nieprzejadaniu się – z powodzeniem najemy się jednym owocem w całości, do zrobienia soku często używamy większej ich ilości– w tej formie łatwo o dostarczenie sobie większej ilości kalorii i wspomnianego już wcześniej cukru.

 

więcej o prozdrowotnych właściwościach błonnika tutaj

 

Podsumujmy prozdrowotne działanie błonnika zawartego w całym owocu w porównaniu do wyciśniętego soku:

 

 

cały owoc

sok

poziom cukru (oraz insuliny) we krwi pozostaje na dobrym poziomie

 

Szybki skok poziomu cukru (oraz insuliny) we krwi

 

wspomaga trawienie (a tym samym odchudzanie/utrzymanie szczupłej sylwetki)

Fruktoza łatwo zamieniana w tkankę tłuszczową (tycie)

Uczucie sytości na dłużej

Apetyt wzrasta w szybkim czasie

Wystarczy jeden cały owoc aby się najeść – dostarczamy mniej kalorii i cukru prostego

Sok wyciskany z większej ilości owoców – dostarczamy więcej kalorii i cukru prostego

 

 

 

 

Nie znaczy to oczywiście, że świeżo wyciskany sok jest całkowicie niezdrowy – mimo usunięcia błonnika wciąż może on być pełen witamin, minerałów i enzymów. Aby zachować jego prozdrowotne właściwości warto zainwestować w odpowiedni sprzęt – najlepsza będzie wyciskarka wolnoobrotowa. Mechanizm jej działania nie pozwala na zbytnie przegrzanie oraz napowietrzenie soku – co sprawia, że składniki odżywcze pozostają „żywe” przez dłuższy okres czasu.

 

Pamiętaj – jeśli masz wybór zdrowszy zawsze będzie cały owoc!

 

 

 

Źródła:

http://nutritionfacts.org/video/juicing-removes-more-than-just-fiber/

https://www.youtube.com/watch?v=QzBkbAsMOyg

https://www.youtube.com/watch?v=c90mXRCPGUY

*Soki: zalety i zagrożenia w żywieniu dzieci i młodzieży 

Mgr inż. Joanna Neuhoff-Murawska, dr hab. n. med. Piotr Socha, prof. dr hab. n. med. Jerzy Socha Klinika Gastroenterologii, Hepatologii i Immunologii Instytut „Pomnik - Centrum Zdrowia Dziecka” Kierownik Kliniki: prof. dr hab. n. med. Jerzy Socha